Sabtu, 15 Oktober 2011

Hati-Hati Bila Berbicara

''setumpul-tumpul parang jika di asah tajam juga''
selembut-lembut lidah jika sudah berbicara kadangkala akan terguris hati yang mendengar...oleh itu jaga lah sama-sama lidah agar bile berbicara tidaklah akan menyinggung perasaan orang lain...

ada orang yang mungkin tak perasan kadangkala patah bicara yang terkeluar daripada mulutnya bakal menyinggung perasaan orang yang mendengar, sindiran yang hanya dianggap gurauan semata-mata kadang-kadang boleh menyinggung hati seseorang kalau lah yang mendengar itu cepat terasa hatinya.

bukanlah nak kata diri sendiri sangat menjaga bile berbicara tidak akan singgung perasaan orang lain tapi kadang-kadang pun kita tak perasaan apa yang kita cakap tu betul-betul ke tak akan menyinggung hati orang lain. jadi ambil pendekatan sentiasa berhati-hati bile bercakap dengan ibu ayah,adik-adik,kawan-kawan malah dengan orang yang lebih tua sekalipun, tapi kan kita manusia kadang-kadang terlepas pandang perkara-perkara sebegini,jadi jomlah kita sama-sama jaga madah bicara biar orang yang ada sekeliling tidak le cepat terasa dan selesa nak berkawan dengan kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...